KETO/LOW CARB 

Čo je KETO?

Zámerné vynechanie sacharidov v strave za účelom tvorby ketónov ako alternatívneho zdroja energie. 

Telo je schopné využívať tuk (aj Váš) ako hlavný zdroj energie v prípade, že pečeň má možnosť premeniť tuk na ketóny. 

Týmto sa dostáva do stavu, ktorý nazývame NUTRIČNÁ KETÓZA.

Čo sú ketóny? (v jednoduchosti)

  • je to produkt spaľovania tukov
  • alternatívne efektívnejšie palivo ako glukóza

  • vznikajú pri nedostatku sacharidov


Nutričná ketóza nie je ketoacidóza!

Diabetická ketoacidóza (DKA) je akútnou komplikáciou diabetes mellitus. Vzniká kombináciou absolútneho alebo relatívneho nedostatku inzulínu s vysokou koncentráciou kontraregulačných hormónov, riziku sú vystavení najmä pacienti s DM1

Čo je LOW CARB?

Je to strava kde výrazne redukujeme sacharidy, ale nie natoľko aby sa telo dostalo do stavu nutričnej ketózy.

Fakty:

- Telo začne produkovať ketóny do niekoľkých dní, ale celková adaptácia tela na tukový               metabolizmus, kde telo využíva prioritne tuky ako palivo trvá 6-8 týždňov

- Ketóny sú efektívnejšie palivo pre telo ako glukóza

- Telo si potrebné sacharidy pre svoje fungovanie vytvorí z bielkovín (glukoneogenéza),
  človek nepotrebuje prijímať prakticky žiadne sacharidy okrem vlákniny

- 98% druhov rakoviny sa vyživuje glukózou - prevencia rakoviny

- Mozog funguje na ketónoch oveľa efektívnejšie - mizne "mentálna hlma"

- Keto stravovanie je najlepšia prevencia pred cukrovkou (čo je vlastne prebytok cukru
  v organizme) a demenciou (vo svete nazývanou aj cukrovkou 3.typu)

- Keto radikálne znižuje zápal v tele, ktorý je dnes spájaný s vačšinou chronických chorôb(kardiovaskulárne choroby, vysoký tlak, obezita, cukrovka, demencia, autoimunitné ochorenia


Čo úplne vynechať zo stravy:

Sacharidy - cukor, kokosový cukor, med, škrob, sladké sirupy (javorový, agávový, kokosový, ďatľový, ryžový atd. ), ryža, múka (pečivo, cestoviny) zemiaky, kukurica, strukoviny, sója ,sladká zelenina (koreňová zelenina), ovocie (okrem bobuľového), hrozno, paradajky vo veľkom množstve)

Nezdravé tuky- margarín, rastlinné tuky (okrem olivového a kokosového oleja)

Mlieko


Čím sladiť

Erythritol - dá sa kúpiť v Kauflande, takmer rovnako sladký ako cukor, pri vacsom množstve
môže vyvolať hnačku
Brezový cukor - xylitol - dostupný vo viacerých reťazcoch (napr. V DM), pri vacsom
množstve môže vyvolať hnačku

Čím zahnať chuťe

85%, 90% čokoláda , vyšľahaná šľahačka 40% s vanilkovou esenciou, mandle pražené solené, v malom množstve arašidy

Suplementy

Magnézium citrát, draslík citrát, vitamín C, vitamnín D, omega3, kolagén

Možné komplikácie a ako ich riešiť

1. Keto chrípka - príznaky chrípky, bolesť hlavy, únava, nevoľnosť - nerovnováha
minerálov v tele - daj si citráty (magnézium, draslík, štipka himalájskej soli)
2. Chuť na sladké - stále prevládajúci cukrový metabolizmus - daj si Fat Bomb =
pridaj tuk do stravy
3. Kŕče v nohách nad ránom - nerovnováha minerálov v tele - daj si citráty
(magnézium, draslík, štipka himalájskej soli)

Príklad:

Raňajky - 2-3 vajíčka so slaninou, zelenina , káva so smotanou (33 % alebo 40%) alebo čaj
Obed - 200g masa (steak, pečené bravčové, kuracie prsia, nohy pečené, kačica), zelenina
(veľký šalát, kapusta, kel, atď)
Večera - 150g lososa (alebo akékoľvek maso, ryba) ,avokádo, zelenina

Tipy ako zachrániť keto, keď Vás prepadne chuť na nezdravé jedlá:

Palacinky = 100ml šľahačky, 5 vajec, soľ
Trojobal = vajíčko + mandľová múka (dostať v DM alebo zomlieť mandle) s parmezánom
(perfektné pre rezne, syr atd.)

               = lahôdkové droždie, vajíčko


Majonéza = žĺtok + ľanový olej (alebo avokádový, akýkoľvek orechový)