Meranie KETÓNOV

25.08.2021

Ketóza je proces spaľovania telesného tuku a jeho premena na energiu a dá sa merať pri nízkosacharidovej ketogénnej strave. 


Na to, aby ketogénna strava fungovala si nemusíte testovať ketóny, ale niektorým ľuďom môže pomôcť skontrolovať, či sú na dobrej ceste, aby mohli prípadne prispôsobiť svoju stravu účinnejšiemu chudnutiu.

Ako môže meranie ketózy pomôcť

Aj keď všetci môžeme merať svoju hmotnosť, aby sme zistili, či dochádza k chudnutiu, existuje niekoľko dôvodov, prečo môže byť meranie ketózy lepšie.

Naša hmotnosť môže počas dňa stúpať a klesať, ale to nám nepovie, či skutočne spaľujeme telesný tuk. Napríklad ísť na toaletu nám spôsobí určitý úbytok telesnej hmotnosti, ale to nám nedá predstavu, či sme za poslednú hodinu alebo dve spálili nejaký telesný tuk.

Okrem toho, ak cvičíte a naberáte svaly, váha bude ukazovať iba zastavenie alebo prírastok hmotnosti a neukáže vám, či priberáte na svaloch a zároveň strácate telesný tuk.

Meranie hladín ketónov môže pomôcť oveľa priamejšie, pretože výroba ketónov je priamym dôsledkom spaľovania tukov.

Rovnako ako sa hladina cukru v krvi líši v priebehu dňa, v závislosti od toho, čo sme jedli a ako sa naše telo vyrovnáva s metabolizáciou jedla, môžu sa hladiny ketónov v priebehu dňa meniť aj v závislosti od jedla, ktoré jeme, a od toho, ako sa naše telo vyrovnáva s reakciou. .

Ako merať ketóny

Existuje niekoľko rôznych spôsobov merania ketónov, z ktorých každá má svoje výhody a nevýhody.

Močové ketónové prúžky

Testovacie prúžky na moč sú lacné, ale meranie ketónov v moči namiesto dychu alebo krvi má tendenciu byť menej presné.  Výsledky z testovacích prúžkov moču tiež odrážajú hladiny ketónov za posledných niekoľko hodín, a nie v čase testovania. Zároveň merajú iba prebytočné ketóny, ktoré telo nespotrebovalo a teda neodrážajú skutočné množstvo ketónov v krvnom obehu. 

Testovanie ketónov v moči je dobré, ak chcete iba približnú predstavu o úrovni ketózy.

Krvné ketónové testy

Krvné ketónové testy je možné vykonať pomocou určitých glukomerov, ktoré boli navrhnuté špeciálne na testovanie ketónov.

Krvné testy sú najpresnejšou metódou na meranie hladín ketónov, ale náklady na testovacie prúžky sú relatívne drahé (cca. 15 Eur za 10 prúžkov = 10 meraní), ak máte v úmysle sa pravidelne testovať.

Analyzátor dychu

Ketóny je možné merať aj z dychu. Metóda nie je taká presná ako krvné ketónové testy, ale je lepšia ako testovacie prúžky na moč.

Ďalšou výhodou použitia dychového analyzátora je, jeho finančná nenáročnosť (cca.80Eur), čo znamená, že akonáhle máte zariadenie, môžete testovať svoje hladiny ketónov tak často, ako chcete.

To môže byť užitočné pre ľudí, ktorí chcú vážne pochopiť, ako dobre dosahujú ketózu počas dňa.

Kedy merať ketóny

Kedy a ako často testovať ketóny bude závisieť od toho, čo chcete zistiť.

Ak chcete porovnať, či držíte ketózu zo dňa na deň alebo týždeň na týždeň, potom má zmysel testovať v rovnaký čas (alebo časy) dňa. To vám zaistí konzistentné výsledky.

Pretože sa ketóny v priebehu dňa líšia a sú ovplyvnené rôznymi druhmi jedla a cvičenia, možno budete chcieť testovať v rôznych časových intervaloch dňa, aby ste zistili, ako sa líši vaša hladina ketózy.

Ketónový dychový analyzátor je na to veľmi užitočný, pretože neplatíte za každý test rovnako ako pri prúžkoch na testovanie ketónov z krvi. 

Orientačné hodnoty

Ideálne pre chudnutie je 1,5 až 3,0 mmol / l. 

Hladiny ketónov od 0,5 do 1,5 mmol / l, ľahká nutričná ketóza, sú tiež prospešné, aj keď nie na úrovni úplnej nutričnej ketózy.

Čím dlhšie zostanete na týchto úrovniach, najmä na ideálnej úrovni nutričnej ketózy pre chudnutie, tým viac tuku spálite a tým efektívnejšie bude vaše úsilie o chudnutie.

Ak začínate (alebo znova začínate) s ketogénnou stravou, môže vášmu telu trvať 6-8 týždňov, kým prejde na používanie ketónov ako hlavného zdroja paliva, takže sa nevzdávajte príliš skoro.


MERANIE KETÓNOV 

Klikni a kúp hneď 👇  

KRV

MOČ

DYCH