Elektrolyty - Draslík

21.11.2020

Draslík potrebujeme zo všetkých najviac (450mg - 6000mg) každý deň, čo zodpovedá 7-10 šálkam šalátu denne.

Prečo ho potrebujeme tak veľa?

Sodno - draselná pumpa. Je to malý generátor, ktorý generuje elektrický náboj, ktorý umožňuje látkam prechádzať do a z bunky, čo sporebuváva množstvo energie.

1/3 energie, ktorú príjmete sa spotrebúva na funkciu týchto púmp.

Existuje ešte jeden typ týchto púmp v žalúdku (vodíkovo - draselná), kde je draslík potrebný a táto pumpa umožňuje vytváranie žalúdočnej kyseliny aby sme boli schopní tráviť všetko čo zjeme.

Sodno - draselné pumpy sú všade. Vo svaloch, v nervovom systéme atď. Sú kriticky dôležité pre fungovanie organizmu. Napríklad pri výmene nutrientov, glukózy, aminokyselín a ostatných minerálov z a do bunky. Draslík je esenciálny pre fungovanie týchto púmp, ktoré majú niekoľko funkcií

  1. Elektricky nabíjajú bunku, takže bunky majú špecifický náboj
  2. Pomáhajú kontrakcii a relaxacii svalov, pretože umožňujú vstup vápnika do bunky, čiže kontrolujú transpot vápnika. Čiže keď tieto pumpy majú nedostatok draslíka, nefungujú správne, netransportujú vápnik do svalov a tie sa neuvoľňujú správne. Z toho máme kŕče vo svaloch pri nedostatku draslíka. Tie sa nedajú odstrániť tým, že pridáme vápnik. Musíme pridať draslík.
  3. Nervy - aby mohli nervy správne riadiť elektrický náboj
  4. Transport vody - hydratácia celého tela je kontrolovaná týmito pumpami
  5. Celková energia tela

Draslík je pri KETO stravovaní náročné získať zo stravy (hlavným zdrojom sú zemiaky, banány atď)

👇 Tu si ho môžete objednať 👇

Ľudia málokedy konzumujú 7-10 šálok šalátu denne. Preto je viac ako pravdepodobné, že sa u Vás prejavia príznaky nedostatku draslíka v tele.

  1. Únava - v prípade nedostatku draslíka je elektrický náboj v bunkách veľmi nízky, takže nemáte dosť energie
  2. Únava svalov - pocit ťažkých nôh napríklad pri kráčaní po schodoch
  3. Únava nervov - elektrické impulzy nefungujú správne, čiže sa môže objaviť arytmia, nepravidelný srdečný rytmus, kvôli nedostatku elektrolytov
  4. Zadržavanie vody v tele - opuchy členkov (lekári odporučia obmedziť soľ, čo je chyba. Je potrebné navýšiť draslík)
  5. Nedostatok kyseliny v žalúdku - nedostatok draslíka spôsobuje, že telo nevie vytvoriť dostatok kyseliny na trávenie bielkovín a absorbciu ostatných minerálov.

Ako sa môže stať, že máte nedostatok draslíka?

  1. Nemáte dostatok draslíka v strave
  2. Zvracanie, hnačka
  3. Operácia - pumpy sa vypnú z dôvodu absolútneho stresu - preto ho okamžite dostávate v podobe infúzie.
  4. Stres celkovo znižuje hladinu draslíka v tele - vylúčime ho močom
  5. Cukor -inzulín je hormón, ktorý zabezpečuje absorpciu živín do bunky. Keď však máte inzulínovú rezistenciu, glukóza nedokáže prejsť do bunky (to je dôvod prečo máte chuť na sladké). Čo ale inzulín spôsobuje je, že spúšťa sodíkovo - draselnú pumpu a spúšťa absorpciu živín.  Príjmom väčšieho množtva draslíka dokážete znížiť potrebu inzulínu.
  6. DIURETIKÁ - keď máte nedostatok draslíka, krvný tlak ide hore, tiež máte problém s vápnikom, ktorý nie je distribuovaný na správne miesta. Preto dostanete diuretiká a odstránenie vody z tela a vápnikový blokátor na zníženie tlaku, ale nikto Vám neodporučí zvýšiť príjem draslíka
  7. Soľ - Sodno-draselná pumpa vždy pracuje v rovnováhe. Prečo hovoríme málo o soli je, že telo má tendenciu zadržiavať sodík viac, ako draslík a väčšina ľudí ma veľmi veľké množstvo soli v strave, čiže sú málokedy deficitní na sodík. Veľa soli môže znižovať množstvo draslíka v tele.
  8. Alkohol znižuje množstvo draslíka v tele.
  9. KETO strava - akonáhle prejdete na vysokotukovú - nízkosacharidovú stravu, množstvo draslíka v tele sa znižuje. Častokrát strácame veľa vody, kvôli strate veľkého množstva tuku a zníženiu zápalu v tele, môže sa kôli tomu dočasne utlmiť trávenie alebo to môže dokonca vyvolať zápchu. Treba pridať draslík, ktorý pomôže rozhýbať črevá a vyprádzňovanie.

Zelenina s najväčším obsahom draslíka

  • Listy červenej repy (môžete pridať do smoothie)
  • Avokádo
  • Bôb (ak nie ste keto)
  • Špenát
  • Tekvica
  • Rúžičkový kel

Kedy môžu veľmi veľké množstvá draslíka škodiť!

  • V prípade, že máte poškodené obličky
  • Beriete ACE inhibírory
  • Beriete Beta blokátory
  • Diuretiká
  • Addisonova choroba

HYPERKALEMIA može nastať pri dávke okolo 8000-10 000 mg = zvracanie, okolo 14 000 mg poškodzuje organizmus.

Počas dlhodobého pôstu je potrebné dopĺňať elektrolyty.

Odporúčaná denná dávka je cca 4000mg.